iCloud werkt niet: de meest voorkomende problemen

Apple tips
09 maart 2021

Als fervent Apple-gebruiker gebruik je iCloud voor bijna alles: om veilig foto’s en documenten op te slaan, bijvoorbeeld, of voor je e-mail en muziek. In iCloud staan jouw gegevens namelijk goed beveiligd opgeslagen en kun je er altijd bij. Maar zelfs als je iCloud niet als opslag gebruikt, maak je waarschijnlijk gebruik van ‘Find my iPhone’ en… je raadt het al: dat is onderdeel van iCloud. iCloud is dus super belangrijk voor iedere Apple-gebruiker. En heel handig. Als het tenminste werkt! Soms gaat er iets mis en werkt iCloud niet. We zetten de mogelijkheden voor je op een rij in dit blog.

iCloud: verbinding maken werkt niet

Als je geen verbinding met iCloud kunt maken, is het verstandig om eerst te controleren of de servers van Apple wel werken. Dat kun je doen op de statuspagina van Apple. Groene bolletjes betekenen dat alles naar behoren werkt, geel of rood duidt op onderhoud of echte problemen. Als dat het geval is, kun je alleen maar wachten.

Lukt het je niet om verbinding met iCloud te maken, kan het ook zijn dat je onlangs je wachtwoord gewijzigd hebt. Dan moet je simpelweg even inloggen met je nieuwe wachtwoord en is je probleem waarschijnlijk opgelost. Maar ook als je je wachtwoord niet veranderd hebt, kan het helpen om opnieuw in te loggen bij iCloud om het verbindingsprobleem te verhelpen.

Apps slaan gegevens niet op in iCloud

Apps die iCloud Drive gebruiken synchroniseren normaal gesproken automatisch de gegevens tussen jouw apparaat en iCloud. Maar soms is iCloud synchronisatie spontaan uitgeschakeld voor een bepaalde app. Dit kun je controleren door naar Instellingen te gaan. Daar selecteer je jouw naam en vervolgens iCloud. Scroll door de lijst met apps die mogen synchroniseren met iCloud en zet eventueel het schuifje van de getroffen app weer op groen.

Synchronisatie met iCloud werkt niet

Je verwacht dat iCloud alles direct synchroniseert en dat je veranderingen direct kunt zien. Maar heel af en toe werkt het gewoon niet. Dan kan het helpen om je apparaat opnieuw op te starten. Controleer dan ook meteen even of je wel op het juiste account ingelogd bent. Dat doe je door naar Instellingen te gaan en op jouw naam te klikken. Je ziet dan op account je bent ingelogd.

Aanmelden iCloud werkt niet door verificatiefout

Krijg je de melding “Verificatie mislukt”? Dan heb je waarschijnlijk een foutje gemaakt met je inloggegevens. Ga dan naar appleid.apple.com en log in met jouw Apple ID. Lukt het niet? Geef dan aan dat je je wachtwoord vergeten bent. Dan krijg je een e-mail met een link waarmee je het wachtwoord van je Apple ID (en dus iCloud) opnieuw aan kunt maken. Het probleem kan echter ook ontstaan doordat je wel het juiste wachtwoord gebruikt, maar niet het juist e-mailadres voor jouw Apple ID. Je kunt proberen via deze pagina het juiste adres te achterhalen

Je iCloud opslaglimiet is bereikt

Van Apple krijgt iedereen 5GB iCloud opslagruimte gratis. Maar die ruimte is al snel vol als je back-ups maakt van al je foto’s, video’s, muziek en bestanden. Als je opslagruimte vol is, kun je geen back-ups meer maken en ook apps synchroniseren niet meer. Je kunt dan overwegen om oude back-ups te verwijderen. Of foto’s en video’s weg te gooien. Maar je kunt ook gewoon je opslagcapaciteit upgraden.

Dat doe je zo:

  1. Ga naar Instellingen, selecteer je naam en ga naar iCloud
  2. Klik op Opslag beheren
  3. Hier zie je jouw huidige abonnement en de beschikbare upgrades
  4. Selecteer het abonnement dat je wilt en klik op kopen
  5. Je extra opslagruimte is direct beschikbaar en je ontvangt een factuur per mail

Let er wel op dat dit een maandelijks abonnement is en je dus iedere maand moet betalen voor jouw opslagruimte.

Hulp nodig van een specialist?

Heeft dit blog jou niet geholpen bij het oplossen van je probleem met iCloud? Kom dan gerust een keer naar binnen als je langs één van onze vestigingen loopt of als je in de buurt bent. Onze Apple-experts helpen je graag verder met het juiste advies. Ze helpen je overigens ook graag als je een hardware probleem hebt met je iPhone, iPad, MacBook of iMac. Met het vervangen van een gebroken scherm, een accu die sneller leegloopt dan een ballon of speakers die weigeren geluid te maken, bijvoorbeeld. Snel, vriendelijk en professioneel. Zo maakt MicroFix jou blij!

Gerelateerde berichten

Algemeen

Mac kwijt of gestolen, wat nu?

08 december 2021
Lees meer
Apple Software Tips, Apple tips

In 4 stappen iCloud instellen op je iPhone, iPad of iPod touch

01 december 2021
Lees meer
Apple Software Tips

Wat te doen als je je AirPods kwijt bent

15 december 2021
Lees meer